Åter i Milanooooo

Det mesta gick bra i helgen men nu är vi tillbaka i vardagen i Milano....
Det är verkligen skönt att få åka iväg på diverse jobb för jag hade aldrig klarat av att sitta på kontoret 5 dagar i veckan, vecka in och vecka ut.

På onsdag kommer Bari till san siro och spelar mot Inter, och självklart ska vi alla dit.
Efteråt ska jag organisera en kväll med våra kära vänner från söder!
Ska bli kul att få ge lite tillbaka efter allt de gjort för oss i helgn.

På fredag far jag sedan ner till Imola för den näst sista deltävlingen i VM i superbike, även det ska bli riktgt kul!

Peter Pappa, sluta reta Klas, han håller ju iallafall på rätt lag..... ;)

Nu ska jag se Tristan och Isolde med mina sambosar.

Kramar


Kommentarer
Postat av: Klash

På La Scala? Min andra stora passion i livet; opera. Skrev faktiskt en krönika i en evenemangstidning i Oskarshamn. Här kommer den, helt oklippt:



Två av mina passioner är opera och fotboll (nu får jag på nöten av min fru att hon inte nämns i samma andetag, så jag får väl lägga till henne också). Att dessa två sysselsättningar är uttrycksformer med de allra största paralleller är det kanske inte så många som reflekterat över, men så är det om du frågar mig.

I deras respektive världar finns samma sorters karaktärer. Primadonnor och överbetalda divor, ödmjuka superstjärnor, artister med en bredd som gör uppsättningen eller laget komplett samt en kör eller ett försvar som kan rädda teamet från ett nederlag. Några tjänar sitt uppehälle i de lägre divisionerna. En del skadas och får ont i halsen och ett helt gäng överdramatiserar alltid. Det finns en journalistkår som recenserar efter eget tycke och smak. En publik som kan vara underbar i medgång och lika vedervärdig i motgång. Vi har även tränare, coacher, regissörer, materialare, rekvisitörer, kostymörer och alla andra som finns vid sidan av strålkastarljuset, och är lika viktiga som övriga.

Man kan också uttrycka sig så här, skulle Anna Netrebko och Juan Diego Florez spelat klubbfotboll hade de varit spjutspetsar i dagens Barcelona och Real Madrid. Å andra sidan hade Messi och Christiano Ronaldo blivit inropade många gånger av den mycket kritiska publiken på Teatro alla Scala i Italien (jag tror inte att Zlatan skulle gjort sig speciellt bra där, i världens mest framstående operahus, eftersom det ligger i Milano :-). Vår egen Malena Ernman skulle med största sannolikhet vara ytterst kompetent och snacksalig lagkapten i Kalmar FF, hon hade ju också en tendens till att bli medialt överexponerad.

Vad jag vill komma till är att jag får samma gåshud av en aria av Maria Callas ur Tosca som när OAIKS:s Viktor Niklasson genialt lyfte bollen över Värnamos försvarsmur till en frispelad Razim Reis i Smålandscupfinalen. Det är så jag själv föder min andliga odling, som man ofta definierar kulturen, att uppfatta det bakomliggande i varje enskild prestation. Jag njuter även av en tavlas penseldrag, en vacker dikt, ett fotografi, en film, en pjäs. Precis lika mycket njuter jag av en passering i tennis, en japanare i handboll, en täckande innebandyspelare, ett taktiskt byte i basket. För att inte tal om att se glädjen hos alla våra knattar som spelar boll och som det spritter i benen på. Och ingen kan väl påstå att det inte är någon konst att få alla dessa knattar att lyssna och ta instruktioner.

Jag tror mig veta vilka uppoffringar man måste göra oavsett om man ska sjunga på världens scener eller man ska spela i de bästa proffsligorna i fotboll. Det är mycket slit, tårar, svett och blod som ligger bakom de få som lyckas ta sig ända fram. Då njuter man desto mer när man vet om detta.

Njuter gör jag av det levande, det som rör på sig, det som hörs och syns, där det finns ett framträdande som är IRL (in real life). Jag föredrar livesändningar. Därför går jag till och ifrån på Sagabiografens föreställningar från The Metropolitan i New York eller sätter mig tillrätta på Arena Oskarshamn och njuter av en match på det gröna konstgräset (där fick jag in ordet konst ännu en gång). Faktum är att jag gärna ser landskamper i VM där inte Sverige är med, för då kan jag titta och njuta av det vackra i en match utan att behöva ha mitt patriotiska tunnelseende påkopplat. Bara för att fotboll är så fantastiskt vackert.

Oavsett vad man tycker om idrott och olika konstformer är det en fin kultur vi har i Oskarshamn, att vi har ett så mångfacetterat föreningsliv. Det finns så många sätt här hemma att kunna kittla sin andliga odling på. Passa på att njut av det också för kultur är så mycket mer än bara opera och fotboll!

---------

Sug i dig, stövelsparkar´n från Näshult. Ja, om du orkat läsa ända hit, vill säga.



2010-09-21 @ 12:17:49
Postat av: peter pappa

vem fan e trisse o oswald e de nån ja känner

2010-09-21 @ 17:18:56
Postat av: Klash

Det här håller ju på att att bli ett forum för den högkulturella eliten, med en ton som sträcker sig bortom de så normalt stipulerade gränserna. Härligt inlägg i samtalet, Peter Pappa!

2010-09-21 @ 21:38:24
Postat av: Klash

Men det ska ble för jäla gôtt att spela golf, dricka sprit o ble full o vråla könsord på Öland i helgen...

2010-09-21 @ 21:40:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0